Vetemjöls- och sockerfri månad

De senaste 3 åren har hela familjen i januari tagit en vetemjöls- och sockerfri månad här hemma. För de två äldsta barnen är det helt frivilligt och minstingen han hänger bara med på ett bananskal. Barnen har inga restriktioner på vad de får och inte får äta i skolan eller hemma hos sina kompisar utan de äter det som bjuds på. Det är alltså bara här hemma de äter mjöl- och sockerfritt. Vi vuxna går däremot all in.

Denna gång märktes det tydligt på oss allihop att vi började få in en rutin på att äta på detta sätt. Barnen frågade direkt efter jordnötssmör och kokosolja (smakfri då barnen inte gillar kokos) och det planerades grönsaksstavar och dip till fredagsmys.
Vad har jag då lärt mig denna gång av att exkludera vetemjöl och socker ur min kost?

1.Min mage mår så mycket bättre utan vetemjöl – jag har inte celiaki (glutenallergi), men det är uppenbart att mängden mjöl som jag vanligtvis utsätter min kropp för inte är bra för mig. Jag vill tillägga att jag inte är någon stor mjölätare till vardags, jag äter i stort sett inte bröd och de gånger när det serveras vetemjölsbaserad lunch på skolan där jag jobbar så får jag glutenfritt. Under denna månad helt utan vetemjöl har min mage dock varit mycket mindre uppblåst.

2.Det var inga problem att sluta äta socker – sockret är min last. Jag älskar kakor, efterrätter och lösgodis (därför har vi aldrig sådant hemma), men det var verkligen inga problem att sluta äta det. Jag hade inget som helst sötsug vilket faktiskt förvånade mig.

3.Jag mår väldigt bra av att äta mer protein – här har vi en av anledningarna till att jag inte kände något sötsug. Jag vet av tidigare erfarenhet att ett ökat proteinintag får mig att må väldigt bra. Dels så slipper jag sötsuget och dels så håller jag mig mättare längre.

4.Kärlekshandtagen runt midjan blir snabbt mindre utan vetemjöl och socker – det finns inget som är så effektivt för min form som att undvika vetemjöl och socker. Redan efter en vecka ser jag att överflödigt fett runt midjan minskar, en väldig trevlig bonus.

5.Min mage pallar inte för mycket nötter – det är inte bara proteinintaget som ökar när jag äter socker- och mjölfritt utan även nötintaget. Låt mig säga så här… det var ingen hit för min mage. Jag har tidigare misstänkt att just nötter har varit lite svårsmält för min arma mage, och nu fick jag det svart på vitt. Jag blev så uppblåst, hård och gasig i magen. Bestämde mig för att mer eller mindre utesluta nötterna som ett test och magen blev genast normal och platt igen.

Nu när januari månad är över är tanken att fortsätta hålla mig borta från vetemjöl och socker i veckorna, men tillåta mig lite lördagsgodis alternativt en efterrätt på helgen. Om jag aldrig tillåter mig något sött så kommer jag inte klara av att hålla mig borta från det i längden. Den erfarenheten har jag också med mig från tidigare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *