Vår matrutin – så gör vi

För mig är det väldigt viktigt att ha en fungerande matrutin. Det beror på flera saker

  1. jag vill inte stoppa i mig mat som inte gör att jag känner mig stark och pigg (åtminstone inte oftare än 1 g/vecka).
  2. jag vill föregå med gott exempel för mina barn – de behöver inte alltid äta som jag men jag vill att de ska växa upp med bra mat runt omkring sig.
  3. det blir mycket billigare med mat när man planerar och har koll.
  4. vi sparar tid om vi storhandlar och har allt hemma i veckan.

Ja, det finns som ni ser flera saker att vinna på att lägga ner lite tid och engagemang på maten.

Hur gör vi då?

Hur vi kommer fram till vad vi ska äta i veckan kan se lite annorlunda ut från gång till gång. Just nu har vi dock tillsammans, hela familjen, skrivit upp 60 maträtter som vi tycker om. Barnen har också fått vara med och bestämma, det är viktigt!

matrutin
Vi skriver upp veckans nummer i kanten på de maträtter vi planerar att äta, inte så snyggt kanske, men det funkar.

 

På söndagar, innan storhandling, får barnen sedan välja ut en maträtt var som de vill ha till middag under veckan. Jag och Jan väljer sedan två maträtter var (för att få lite balans till barnens ”barnmat”). Som exempel så valde vi denna vecka ut följande maträtter

  • kassler med potatis, pepparrotssås och spenat (Tina)
  • wok (storasyster)
  • revbenssjäll och bakpotatis (storebror)
  • carbonara (Jan)
  • pannbiff med potatis, gräddsås och stekt lök (Jan)
  • fiskgratäng (Tina)
  • ungsbakad falukorv och potatismos (lillebror)

För oss är det inte superviktigt att maten är extremt hälsosam (även om många tror/tycker att jag är extrem med maten), men det fungerar inte här hemma. Vi tänker som sagt var good enough och att det ska fungera långsiktigt. Några saker är dock viktiga…

  1. om vi äter pasta så är den glutenfri (och jag föredrar att ersätta pastan helt med grönsaker)
  2. om vi köper halvfabrikat, som t ex falukorv, vill vi att den ska vara så ren som möjligt, alltså fri från tillsatser och liknande, och ha så hög kötthalt som möjlig
  3. när vi äter potatis serverar vi alltid både vanlig potatis och sötpotatis för de som vill ha (oftast bara jag… men den finns där i alla fall)
  4. ris ersätter vi i stort sett alltid med quinoa
  5. vi serverar barnvänliga grönsaker, alltså grönsaker som fungerar för just våra barn, till alla middagar

En gång om året, vanligtvis i januari, har vi en helt mjöl- och sockerfri månad för hela familjen, även barnen (gäller bara vad vi äter här hemma, inga restriktioner i skola eller hos kompisar).

matrutin
Gurka, morötter, paprika, sallad, tomat, broccoli, sockerärtor och haricot verts är sådant som funkar på våra barn just nu.

När vi väl vet vad vi ska äta så skriver vi upp en inköpslista och sedan är det dags för det som avgör allt… vi åker och storhandlar! Det är detta som är så himla viktigt om vi ska kunna hålla vår matplan överhuvudtaget. Vi MÅSTE åka och storhandla på söndagar… annars är det kört :-)!

matrutin
Prioritera, prioritera, prioritera!!!

Hur fördelar vi arbetet?

Vi försöker att inte göra det svårare än det är! Den som är hemma först lagar maten helt enkelt. På vardagarna brukar det vara jag och på helgerna brukar det vara Jan. Det passar oss bra. Jag tror på att det som vi gör regelbundet och ofta är det som sätter sina spår så om jag får laga maten på vardagarna så vet jag att det på det stora hela blir bra. Jan däremot tycker om att laga god och lite lyxig mat så det passar perfekt att han tar över på helgerna.

I somras, under semestern, tog Jan och lagade all mat. Han kände att han ville det och så ville han ge mig en paus från det hela. Det var väldigt skönt… även om jag ibland fick slita lite med att inte påpeka att maten gick att göra mer näringsrik. Barnen hjälper till ibland och det händer att det är de som lagar maten (de två största) när vi vuxna inte är hemma.

Ja, svårare än så är det inte! Detta fungerar som sagt väldigt bra för oss. Om det skulle vara något som vi skulle kunna göra ännu bättre så är det att hålla nere matkostnaderna ytterligare och bli bättre på att inte slänga så mycket mat. Det tar vi tag i så småningom!

Hur gör ni andra?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *