Operation ”Mer grönsaker”…

mer grönsaker

Vi fortsätter att förändra och förbättra här hemma. Denna gång har det kommit till familjens intag av grönsaker! Jag har startat en hemlig operation… jag kallar den ”Operation Mer Grönsaker”!

Min familj är lyckligt ovetandes om att jag kommer att se till så att ALLA äter upp sin broccoli från och med nu… nej, skämt åsido… så illa är det inte. Däremot tycker jag att vi som familj kan öka intaget av grönsaker.

Varför Operation Mer Grönsaker?

Den frågan är väldigt lätt att svara på…. för att det är så jäkla nyttigt för oss! Ja, nu tog jag i men jag tycker de små grönsakerna är värda ett svar med tryck i. I grönsakerna hittar man nämligen en massa bra saker som fibrer, vitaminer och antioxidanter. Dessutom är grönsaker inflammatiosnhämmande.

Jag gillar devisen att man ska satsa på att ”äta färgrikt” och det är det vi kommer försöka koncentrera oss på här hemma. Grönsaker i olika färger innehåller nämligen olika sorters fytokemikalier. Fytokemikalier fungerar som ett sorts skydd för växterna och tros skydda även oss människor till viss del. De dämpar som sagt var inflammationsprocesser i kroppen, aktiverar immunförsvaret och stärker kroppens naturliga avgiftningssystem.

Vi kommer därför tänka grönt, rött, gult, blått och vitt till varje huvudmål… eller åtminstone 3 av dessa färger till lunch och middag.

mer grönsaker
Bild från gårdagens middag. Ser ni… 3 olika färger på grönsakerna!

Vilka grönsaker satsar vi på?

Det är ju ingen idé att bjuda på vilka grönsaker som helst till barnen. Det bör vara något de tycker om och de bör helst vara råa grönsaker… av nån anledning är det många barn som inte tycker om varma grönsaker. Jag däremot älskar tillagade grönsaker i alla dess former!

Vi satsar på följande

GRÖNT – spenat, broccoli, haricot vertes, ärtor, avokado, sallad, ruccola, gurka, zucchini

GULT/ORANGE – paprika, morot, citron, gul squasch, gulbeta, sötpotatis, ingefära

RÖTT – tomater, paprika, rödkål, rödlök, rödbetor

BLÅ/SVART – aubergine, blåbär, björnbär, oliver, nori (sjögräs)

VIT – vitkål, lök, blomkål, sparris

Alla kommer inte tycka om allt och så får det vara.

Tips och trix för att få i barnen mer grönsaker

  1. Gör mellanmålsstavar på sådant de tycker om – jag kommer göra stavar av till exempel morot, gurka och paprika plus att jag lägger till körsbärstomater. Detta gör det enkelt för barnen att häva i sig grönsaker när de kommer hem från skolan. Om jag inte preppar på detta vis så orkar de inte skala och skära till själva och då äter de hellre något annat, som till exempel frukt eller mackor.

    mer grönsaker
    Denna form med grönsaker väntar på barnen i kylskåpet… bara att proppa i sig.
  2. Smuggla ner grönsaker i barnens smoothies – jag själv smugglar ner massa godsaker i barnens smoothies, t ex kokosolja, gurkmeja, spenat, spirulinapulver, selleri (väldigt lite dock), ingefära, morot och citron… inte i en och samma smoothie dock! Just den där spenaten är dock en sån där sak som de inte gärna äter annars.
  3. Sätt fram en liten skål med ”dagens prova på-grönsak” – nu pratar vi alltså en väldigt liten skål med något som barnen inte har testat eller inte tycker om. Det kan till exempel handla om svamp, grönkål, sparris, sötpotatis eller vad som helst som barnen inte är vana vid än. Låter man en del saker återkomma då och då så kanske de till och med vänjer sig vid smakerna och börjar gilla det. Jag tycker om att muta mina barn… så äter man en grönsak ur prova på-skålen så kanske man får något gott till efterrätt (läs en bit mörk choklad, nötter eller nåt annat gott men nyttigt).

    mer grönsaker
    Igår var det en liten skål med champinjoner som barnen fick prova om de ville.
  4. Ställ fram grönsakerna innan maten – mina barn går ALLTID och plockar alla grönsaker som jag har ställt fram på bordet innan maten är serverad. Då är de som hungrigast och kan äta hur mycket grönsaker som helst!

Ja, vad tror ni? Kommer jag lyckas öka intaget av grönsaker hos både barn, man och mig själv? Har ni fler tips på hur man kan göra för att få barnen att älska grönsaker så dela gärna med dig av dem i en kommentar!

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *