En antiinflammatorisk kost i stora drag…

Efter mitt boktips igår känner jag att jag vill skriva mer om det här med antiinflammatorisk kost. Det finns hur mycket som helst som man kan skriva inom detta ämne men jag tänker försöka hålla mig rätt enkel och kort… tror att det blir lättast att förstå då.

Den antiinflammatoriska kostens 2 delar

1. Dra ner på fel typ av mat – socker, vetemjöl, processad mat

antiinflammatorisk kost

Det kommer nog inte som någon överraskning att det är de snabba kolhydraterna och den processade maten som är boven i dramat och som är en stor orsak till låggradig inflammation i din kropp. Dessa livsmedel måste vi minimera. Jag själv tror dock inte på totala förbud utan kör efter 80/20-regeln dvs 80 % bra mat och max 20% mindre bra mat på en vecka. För mig innebär det ca 30 måltider på en vecka och 20 % av det innebär i sin tur ca 6 måltider som inte behöver vara perfekta.

För mig personligen så fungerar det inte att tillåta mig en måltid per dag med socker och vetemjöl eftersom det drar igång mitt sockersug alldeles för hårt, plus att jag inte tror att det är särskilt antiinflammatoriskt att äta på det sättet. Jag väljer i stället att ha en cheatdag i veckan, t ex om jag är bortbjuden på middag eller något annat skoj.

Mat att undvika

  • högt intag av rött kött
  • processad mat – alltså halvfabrikat och annan mat som har alldeles för många ingredienser på sin innehållsförteckning
  • socker
  • vetemjöl
  • transfetter – såsom palmolja och margarin
  • för högt intag av alkohol

För att nämna några mer specifika livsmedel så går alltså alla typer av kakor, godis, chips, läsk osv bort. Bröd, pasta och vitt ris är också saker du ska undvika.

 

2. Fyll på med antiinflammatorisk mat – ge mat åt de rätta tarmbakterierna

antiinflammatorisk kost

Låggradig inflammation i din kropp kan börja mycket tidigt utan att du egentligen märker det. Fast frågan är om det verkligen stämmer… nog har du gått runt och känt dig trött, haft småont och känt dig energilös? Kanske din hy är dålig på ett eller annat sätt, kanske du är lite smått överviktig? Detta är alla tillstånd som vi idag ser som helt normala, men som egentligen kan vara tecken på en inflammation i din kropp.

När du stoppar i dig inflammationsdrivande mat, se ovan, så ökar något som kallas cytokiner i din kropp. Det är dessa du känner av vid en låggradig inflammation.

Cytokinernas uppgift

Cytokiner är en slags protein vars uppgift är att bära kemiska signaler från din kropp till din hjärna. Dessa cytokiner produceras av immunförsvaret och utsöndras vid bland annat skada, stress eller just inflammation. Cytokinerna drar ner våra bra signalsubstanser såsom dopamin, seratonin och noradrenalin. Följden blir att man känner sig trött, nere och låg utan att falla inom ramarna för att vara sjuk eller djupt deprimerad. Känner du igen dig?

På lång sikt kan inflammation i kroppen leda till cancer, autoimmuna sjukdomar, kraftig övervikt, depression, hjärtproblem, diabetes typ 2 mm.

Mat som motverkar inflammation

Det finns mängder av god mat som hämmar inflammation, du kan i stort sett frossa i bra fetter, bra protein och bra kolhydrater, men här nedan får du exempel på några av de allra bästa.

  • omega-3 – till exempel lax, sill, makrill eller i form av ett kosttillskott.
  • gurkmeja – jag själv dricker gärna golden milk varje dag och lurar i barnen lite gurkmeja i deras mangosmoothie.
  • ingefära – gott i både mat och dryck
  • chili
  • gröna bladgrönsaker – som spenat, ruccola och mangold
  • olivolja
  • nötter – i alla dess former.
  • mjölksyrade grönsaker och all annan mat som göder de bra bakterierna i din tarm.

Ja, detta var en snabb guide till vad antiinflammatorisk kost egentligen är. Inflammation i kroppen kan bero på många andra orsaker också men ska du börja någonstans för att få ordning på ditt välmående så skulle jag absolut börja med kosten. Och man behöver inte göra en radikal livsstilsförändring på en gång! Man kan börja lite smått och försiktigt om man hellre vill det… det är bättre än ingenting.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *