Utvärdering JANUARI

Sista dagen på januari månad är här och det är dags att knyta ihop påsen. Månadens utmaning var att behålla fokus på det som var viktigast trots att jag hade så många saker som jag ville göra och projekt som jag ville driva framåt. Det blir ju lätt så en månad som januari, vi känner en nytändning inför det nya året och nu ska vi fixa allt det där som vi inte har lyckats med tidigare.

På det stora hela har jag lyckats med att hålla fokus på mina viktigaste projekt

  1. starta eget företag
  2. träna inför Tough Viking
  3. äta mjöl och sockerfritt i januari månad (det har vi som tradition att göra här hemma under januari)

Jag hade dock en liten fokusvurpa i mitten på januari. I höstas när jag fortfarande jobbade på mitt vanliga jobb började det nämligen växa fram en stor längtan att få rensa här hemma, att göra sig av med saker som vi inte behöver och att förenkla vardagen. Så vad gör man då inte när man helt plötsligt har en massa tid till sitt förfogande, jo, man börjar rensa!

Det tog ca 2 veckor innan jag kände att om jag ska hålla på och rensa så måste jag lägga andra viktiga saker på hyllan en period för att hinna med och inte bli superstressad… och det var jag inte villig att göra. Jag insåg att jag hade tappat fokus från det som var viktigast och att jag var tvungen att se över mina prioriteringar en gång till.

Det hela resulterade i att jag lade rensningen på hyllan. Jag är fortfarande jättesugen på att förenkla och minimera här hemma, men jag väljer att ta tag i det någon annan gång när jag kan prioritera det. Just nu finns det viktigare saker att ta hand om.

Jag är väldigt glad över att jag insåg denna fokusvurpa och att jag kunde dra i handbromsen! 

Jag väljer också att lära mig av mina misstag! Det jag tar med mig från januaris utmaning ”att behålla fokus” är att jag fastän jag vet hur jag ska och vill prioritera i månadens början kontinuerligt måste påminna mig själv om mina prioriteringar och utvärdera om jag verkligen jobbar efter min plan under månadens gång. Lägger jag verkligen min tid på det som är viktigast och på det som ger mest tillbaka varje vecka??

I februari har jag därför valt att lägga till ”värdera månadens utmaning” som en punkt när jag har söndagsprepp (på söndagar går jag igenom och förbereder veckan som kommer). På så sätt är det större chans att jag upptäcker om jag börjar hamna snett och kan rätta till det i tid. Det känns jättebra och jag är taggad inför februari månad och dess utmaning! Vad jag har för utmaning i februari kommer jag dela med mig av imorgon!

Hur har det gått för dig att behålla fokus i januari? Är du fortfarande på banan eller har du valt att göra vissa ändringar i ditt fokus?

Veckans tisdagspepp – en blombukett

Det är märkligt hur det fungerar egentligen… jag vet inte riktigt vad det beror på men en vacker blombukett gör susen!

Kanske det beror på att det påminner oss om närheten med naturen? Kanske det är de härliga färgerna? Kanske det är doften? Det är så mycket som påverkas oss i vår vardag och även om jag inte kan sätta fingret på exakt vad det är jag går igång på hos en blombukett så vet jag att det piggar upp mig. Det ger det där lilla extra i vardagen!

Personligen köper jag inte blommor så ofta, men jag tänkte att jag skulle bli bättre på det. Kanske får bli en tisdagsbukett framåt eftermiddagen!

Vad har du för planer denna härliga tisdag?

6 tips på hur du lyckas hålla fast vid dina prioriteringar

Januari månads tema för mig är ju fokus… och då kommer jag helt naturligt in på prioriteringar, ett ämne som intresserar mig väldigt mycket! När man väl har lyckats klura ut vad det är man ska hålla fokus på så kommer ju nästa steg, att inte tappa fokus och vara benhård i sina prioriteringar. 

För att kunna hålla sina prioriteringar så gäller det att vara brutalt ärlig mot sig själv… vad är det egentligen som betyder mest för mig och vad är det som jag måste prioritera? Vad har jag för mål och hur ska jag ta mig dit?

Här kommer några tips som du kan tänka på för att lyckas med dina prioriteringar.

  1. Ha koll på vad som är viktigast för just dig – låt inte andra prioritera din tid… inte ens familjen!
  2. Se till att vara utvilad och fit for fight – det är väldigt svårt att hålla sina prioriteringar om man är trött och sliten.
  3. Gör det viktigaste först! – det ger en bra känsla och ringar på vattnet om man ser till att göra det viktigaste först.
  4. Arbeta i block – tidsätt dina uppgifter, sätt en klocka på t ex 30 minuter och jobba intensivt och fokuserat med din uppgift under denna tid. Ta sedan en 10 minuters paus och sedan på det igen.
  5. Delegera mera – börja inte med de uppgifter som någon annan kan göra.
  6. Våga säga nej – hänger ihop med punkt 1. Bara för att andra säger att det är viktigt så innebär det inte att det är viktigast för dig!

För att du ska kunna prioritera rätt så måste du veta vad i livet det är du värderar högst. Så ta dig en ordentlig funderare!

Jag själv prioriterar just nu enligt följande

  1. starta eget företag
  2. utbilda mig till Mental Tränare
  3. min kost
  4. min träning

Min kost och träning har tidigare kommit högre upp, men just nu är jag i ett stadie i livet där kost och träning fungerar rätt automatiskt och jag vet att nästa viktiga steg för mig är att starta eget företag. Jag måste lägga mitt fokus och min prioritering där om något ska hända helt enkelt!

Självklart kommer min familj alltid på allra högsta prioritering (det är så självklart att jag inte ens skriver upp det), men det behöver inte betyda att de ska få all min tid och uppmärksamhet jämt!

Hur väljer du att prioritera? Behöver du göra några förändringar för att nå dina mål?

 

Söndagsprepp!

Veckorna flyger fram och det är dags för söndagsprepp igen! Ikväll ska vi hem till min bror med familj på middag så idag gäller det att jag är extra effektiv och självdisciplinerad när det kommer till söndagspreppet så att jag hinner med allt jag vill ha gjort.

Jag ställde klockan på 6:30 så att jag kan ta tag i det viktigaste först… japp, du gissade rätt… jobba med företaget, planera blogginlägg och skriva in veckans viktigaste uppgifter i planeringskalendern!

Mitt söndagsprepp består också av att planera veckans middagar, åka och storhandla, kolla igenom barnens fritids- och skolaktiviteter, städa upp om det behövs och se till så att det verkligen finns rena kläder till alla. Jag ska också åka och träna!

Nu är det ju inte så att det är just jag som måste göra allt detta och en dag som denna när vi ska bort under en stor del av dagen så gäller det att vi hjälps åt. Jag har också en plan B och den handlar om vad det är jag kan välja bort om det är så att vi inte hinner med allt. Jag skulle kunna skjuta upp träningen och ta den imorgon istället om jag måste. Det är inte optimalt men det fungerar. I absolut värsta fall så skulle vi också kunna strunta i att åka och storhandla. Det brukar dock straffa sig under veckan, men det är ett alternativ!

Som ni kanske märker så tycker jag att det är jätteviktigt att planera och förbereda mig och familjen på veckan som kommer. Det underlättar och frigör tid som vi sedan kan lägga på det som är allra viktigast för oss.

Vad har du för dig denna söndag? Har du också söndagsprepp? Dela gärna med dig av din rutin!

 

Min första powerdag

Igår hade jag min första powerdag! En powerdag är en dag som jag ägnar helt åt återhämtning och uppladdning av batterierna. Det var superskönt och nu känner jag mig piggare än jag gjort på länge!

Dagen började med lite sovmorgon, något som det är väldigt ovanligt att jag tar. Då jag vanligtvis går upp kl 5 på morgonen så innebär sovmorgon för mig att jag gick upp kl 6 istället. En timme gör stor skillnad!

Efter att barnen gått/blivit lämnade på skolan började jag med att gå en promenad med en ljudbok i öronen. Väl hemma igen så gjorde jag i ordning en kopp kaffe och satte mig och tittade på Youtube. Det finns så mycket inspirerande filmer att titta på! I går blev det mest filmer om valpträning då vi har bestämt oss för att skaffa valp i slutet på mars. Vi har haft hund tidigare men jag behöver fräscha upp minnet lite.

Jag längtar!

Vid 10-tiden var det dags för ett efterlängtat yinyoga-pass. Jag försöker lägga in yinyoga varje dag men igår blev det ett längre pass. Superskönt!

Efter det intog jag en enkel men god lunch och sedan var det dags för Mental Träning. Den mentala träningen är något jag gör varje dag! Jag älskar det och det gör så stor nytta! I februari ska jag på olika sätt jobba med min självbild genom mental träning och jag ser verkligen fram emot det. Det ska bli superspännande!

Rödbetsjuice (utspätt med vatten), blåbär, valnötter, paranötter, äggröra, spenatblandning, solrosbröd med avokado och skinka, kosttillskott i form av D-vitamin och omega 3

På eftermiddagen satt jag mest och läste, både skönlitterärt och studielitteratur. Älskar att läsa… speciellt när man får göra det ostört.

Till mellis blev det en egenpressad juice och nyttiga jordnötsbollar. Mumsigt värre!


 

 

 

Huxflux så var dagen över och det var dags för barnen att komma hem/bli hämtade. Två av barnen hade med sig kompisar hem så det blev fullt hus. Jag blir alldeles varm i mammahjärtat när huset är fullt av barn!

Denna dag var verkligen en hit och jag kommer definitivt fortsätta med att ha en powerdag i månaden. Så skönt att ha en dag full med återhämtning inplanerad. De senaste 2 veckorna har jag också varit väldigt trött och gått mycket på självdisciplin och vilja. Idag däremot känner jag mig pigg och full av energi! Ett mycket härligt sätt att börja fredagen och helgen på.

På schemat idag står det att göra klart och skicka in tentamen 1 i mental träning. Det går helt enligt plan då jag hade som mål att göra klart delkurs 1 i januari månad och skicka in tentamen idag! Så härligt när man har konkreta mål och delmål… och lyckas nå dem!

Vad ska du ägna din fredag åt?

 

 

Så blir du av med dina fokushinder – del 2

Jag hoppas att du har kommit en bra bit på vägen med att eliminera dina yttre fokushinder! Idag är det dags att ta tag i de inre hindren, det vill säga våra tankar och föreställningar om oss själva och om vår omvärld.

Vad är då ett inre fokushinder? Jo, det är helt enkelt ett hinder som du har satt upp för dig själv genom dina invanda mönster, vanor och ovanor samt vad du tänker om dig själv och det som händer runt omkring dig. För att ge dig några exempel kommer jag här dela med mig av några av mina inre fokushinder.

Tankar

  1. Jag är inte tillräckligt bra!
  2. Andra är bättre än mig!
  3. Andra tycker inte att jag är tillräckligt bra!

Invanda mönster

  1. När något blir läskigt, jag måste ut ur trygghetszonen, så löser jag det genom att byta riktning (ändra fokus) och på så sätt slipper jag att utmana mig själv.
  2. Jag tar på mig alldeles för många projekt samtidigt. Detta gör det väldigt enkelt för mig att just ändra fokus när något blir för svårt.
  3. Jag låter andra prioritera min tid. Jag tror detta är väldigt vanligt om man är mamma.

Vanor och ovanor

  1. Morgonen sätter tonen för mig – är jag produktiv på morgonen så är jag det sedan hela dagen. Superbra! Är jag däremot slö och lat… ja, då fortsätter resten av dagen på samma sätt. Mindre bra!
  2. Jag har det ofta väldigt stökigt på mitt kontor – av någon anledning så plockar jag inte undan där… vad är det för galenskap egentligen?!

Dessa inre fokushinder har jag varit medveten om ett bra tag och jag har jobbat hårt med att eliminera/minimera dem. Hur gör man då det på bästa sätt? Genom lite vilja och Mental träning såklart!

Så kan du jobba med dina inre fokushinder

I det första exemplet där mina tankar har huvudrollen så måste jag ändra min självbild. Jag behöver göra mig av med mina negativa affirmationer om mig själv och ersätta dem med positiva istället. Det kan jag göra på flera olika sätt

  • genom att använda mig av olika mantran/affirmationer – så fort jag upptäcker att jag tänker negativa tankar om mig själv så ändrar jag dem till positiva istället. ”Jag är starkt!”, ” Jag ger inte upp!”, ”Jag kan!”. Dessa 3 mantran är några av de vanligaste som jag använder mig av.
  • genom målprogrammering – du måste vara absolut klar med vad det är du vill uppnå. Leta inspiration på nätet, klipp ut bilder, sätt upp citat, dröm dig bort. Skapa dig en så tydlig bild som möjligt av vad det är du vill uppnå och påminn dig sedan så ofta som möjligt. Att sätta sig ner och bara drömma om sitt bästa jag är verkligen underskattat!
  • genom att fokusera på det som jag är bra på – även om det finns mycket som jag skulle kunna bli bättre på så finns det redan idag massor av saker som jag redan är bra på. Varför sitta och älta allt jag inte kan när jag istället kan påminna mig själv om att nyttja alla mina styrkor.
  • genom att ständigt upprepa hur jävla bra jag är! – ja, nu tog jag i, men ibland kan man behöva göra det!

Jag behöver också få fram ”den vinnande känslan”. Ni vet den där känslan av att man är superbra och klarar vad som helst! Den känslan finns bara i nuet. Du behöver alltså lära dig att leva mer i nuet och inte grubbla så mycket på det som varit eller oroa dig för det som komma skall. Det enda du egentligen är riktigt säker på är nuet… så det är ju självklart att det är här du ska lägga ner din energi! Har du inte provat på mindfulness ännu så tycker jag definitivt att du ska göra det!

När det kommer till att bryta en ovana ja, då handlar det mycket om vilja och lite jävlar anamma om du frågar mig. Det tar tid att bryta en ovana så det gäller att du verkligen har en bra anledning till att vilja bryta den… annars kommer det inte hålla i längden. Du måste se till att du har ett väldigt starkt varför!

Det är mycket svårare att bli av med sina inre fokushinder än att bli av med de yttre, men det går. Du behöver dock ha lite tålamod och tänka långsiktigt.

Vad har du för inre fokushinder? Sätt dig ner och skriv ner allt du kan komma på. Det första steget är ju att bli medveten om att de finns där överhuvudtaget!

 

Veckans tisdagspepp – frisk luft

Jag vet att ni vet…men det tål att upprepas… minst en timmes utomhusvistelse per dag får en att bli piggare!

Personligen älskar jag att vara utomhus, egentligen oavsett väder, men soliga dagar är det såklart lite lättare och roligare att gå ut. Under denna mörka årstid som vi befinner oss i nu är det dock inte alltid så himla lätt att få tillräckligt med solljus. Vi sitter ofta inne och arbetar på dagarna och när vi väl kommer ut, ja då är det redan mörkt.

Har du möjlighet så är det dock underbart att komma ut mitt på dagen, till exempel på lunchrasten. I annat fall får man vara nöjd med att komma ut en sväng på kvällen även om det är mörkt. Det ger ju förhoppningsvis frisk luft det med.

Och hörrni… vi går ju faktiskt mot ljusare tider nu! Jag längtar verkligen till våren och sommaren, även om jag inte har något emot en riktigt krispig och vit vinter heller!

Så se till att ta dig ut! Strunta i om du varken har lust eller ork. Du blir piggare och får mer energi. I promise!

Så blir du av med dina fokushinder-del 1

Det är verkligen inte alltid lätt att behålla fokus! Vi riskerar hela tiden att bli distraherade av andra saker som pockar på vår uppmärksamhet. Jag kallar detta för dina fokushinder eller störningsfaktorer. Och de är nog så irriterande!

Man kan dela in fokushindren i två olika grupper, de yttre fokushindren och de inre fokushindren.

Yttre hinder är fysiska saker och händelser som finns och sker runt omkring dig, t ex din arbetsmiljö, dina kollegor, ringsignalen från telefonen och trasiga, blinkande lysrör.

Inre hinder är hinder som du själv sätter upp i ditt huvud. Dessa hinder är du antagligen inte ens medveten om att du sätter upp. Det kan handla om att du distraherar ditt fokus genom ditt humör, dina känslor och dina tankar. Här kan du ha mycket stor nytta av Mental Träning!

I detta inlägg, del 1, kommer jag fokusera på de yttre fokushindren.

Vad kan du då göra för att eliminera dina yttre fokushinder? Det första steget är självklart att bli medveten om dem. Ta fram papper och penna, eller dator/telefon om du föredrar det, och lista ner allt som du kan komma på som kan störa dig i ditt fokus. Det kan vara allt från sjuka barn och smutstvätt till sociala medier och påträngande kollegor.

Min egen lista ser ut enligt följande, observera att jag jobbar hemifrån och har mitt fokus på att starta eget företag:

  • stök – jag kan verkligen inte fokusera när det är stökigt runt omkring mig
  • irriterande kollegor – i mitt fall mina familjemedlemmar, som jag älskar över allt annat men som ibland inte låter mig få jobba ifred
  • vardagsrutiner – såsom att åka och hämta barnen, telefonsamtal från skolan, åka och handla, förbereda middag, städa mm
  • tekniken – när den inte funkar… jag blir tokig!
  • okunskap – jag vet vad jag behöver göra men jag vet inte hur
  • telefonen – den är ju så rolig!
  • sociala medier – det är ju alltid något som händer där… det gäller att hänga med.

Nästa steg är att komma på hur du ska eliminera eller åtminstone minimera risken för dessa yttre fokushinder. Det handlar om att förbereda sig.

Min egen riskminimering ser ut som följande:

  • stök – kvällen innan går hela familjen ”varvet”, vi tar ett varv i huset och plockar i ordning, för att minska stöket. Efter att barnen är lämnade på skolan på morgonen och jag har kommit hem så tar jag ett snabbt varv genom undervåningen, det är där jag är under min arbetsdag, och plockar undan och dammsuger. Sedan sätter jag punkt för städningen. Jag vill inte heller fastna i att städa hela dagen!
  • irriterande kollegor – är familjen hemma när jag jobbar så sätter jag mig på mitt kontor. Är det något superviktigt jag ska göra så förbereder jag min man på att han få ta allt som har med barnen att göra. Ibland låser jag till och med dörren till mitt kontor… mycket effektivt! Vid vissa tidpunkter låter jag barnen störa mig, t ex på morgonen. Jag har ett jobbpass mellan ca kl 5-7 på morgonen innan barnen går upp, men vaknar de tidigare så släpper jag mitt jobb och fokuserar på dem. Detta har jag bestämt i förväg!
  • vardagsrutiner – när man jobbar eller studerar hemifrån så är det mycket lätt hänt att man får ta något typ av huvudansvar för hus och hem. Det kan vara svårt för min man att förstå att jag verkligen sitter hemma och jobbar hela dagarna, jag ligger inte och pillar mig i naveln och tittar på Netflix. Detta fokushinder är också mitt allra svåraste att stå emot… det kräver disciplin från min sida. Jag har bestämt mig för att begränsa tiden för fix hemma till att jag städar upp på morgonen, se punkt 1, och att jag kan göra lite småfix som att slänga in en tvätt när jag tar en mikropaus från mitt arbete. Allt annat gör jag efter min arbetstid… punkt slut!
  • tekniken – ger mig själv ett försök till att lösa problemet själv men tar det för lång tid så finns det bara en sak att göra… fråga om hjälp! Jag har blivit mycket bättre på att be om hjälp och det har fått mig att ta stora kliv fram mot mina mål.
  • okunskap – se punkten ovan.
  • telefonen – jag behöver min telefon när jag arbetar. Dock har jag inga aviseringar på varken på sociala medier eller mail. Det gör att jag kan välja att ta fram telefonen enbart när jag behöver den i mitt jobb. Då jag har 3 barn så har jag oftast ringsignalen på eftersom de kan behöva nå mig snabbt. Händer dock att jag stänger av telefonen om jag yogar, mediterar eller övar mental träning.
  • sociala medier – se punkten ovan. Jag har inte riktigt hittat ett bra sätt att förhålla mig till sociala medier ännu, men tanken är att jag ska ha fasta tider där jag arbetar med framför allt Facebook och Instagram.

Svårare än så är det egentligen inte att få bukt med sina yttre fokushinder. Den riktiga utmaningen kommer i att ta tag i sina inre fokushinder… mer om detta senare i veckan!

Roligare söndagsprepp har jag haft!

Herregud!
Idag har det verkligen inte varit det lugna sköna söndagspreppet som jag brukar ha. Nej, idag har det varit gnälligt och tråkigt här hemma. Barnen är rastlösa men kan ändå inte komma på någonting att göra! Jan är av någon anledning inte speciellt glad han heller och jag blir så vansinnigt irriterad när jag inte får arbeta ifred utan blir störd hela tiden. Inte kul med andra ord!

Trots det har jag lyckats planera min och barnens vecka. Jan tog på sig att åka och storhandla och jag åker istället ner till lillebrors skola för att helgstäda (han går på föräldrakooperativ).

Ikväll ska jag iväg och träna också och det ser jag fram emot även om jag känner mig lite krasslig. Blir jag sämre är jag nog tvungen att ställa in kvällens träning, men jag tror att det kommer gå bra.

Vissa dagar är det så här… och då gäller det extra mycket att man inte tappar sugen utan kör på med alla de viktiga förberedelserna i alla fall. Det hade varit så enkelt att skita i att planera veckan, strunta i storhandlingen, sitta hemma och vara grinig och bara slöa istället men då hade resten av veckan blivit pannkaka också! Nej, jag kör på och vägrar bryta mitt vinnande koncept!

Hur har din söndag varit? Hoppas den har varit trevligare än min i alla fall!

Fredagsfix…

Fredag idag, det är alltid skönt!

Idag ska jag ta och beta av lite saker på min att göra-lista. Jag har under veckan varit fokuserad på företaget och utbildningen till Mental tränare men idag måste jag ta tag i lite andra saker.

På min att göra-lista i dag står bland annat följande

  • göra skolvalet för dottern
  • svara på skolenkät gällande förskoleklass
  • minska våra utgifter genom att säga upp en del avtal
  • öppna upp nya konton på banken
  • få ner vår budget i en mall så vi lätt kan följa den

Idag kommer det bli med andra ord bli en fixardag!

Förutom att starta företag, springa Tough Viking och se till så att vi blir mer aktiva som familj så har jag som mål 2018 att göra en budget som vi som hushåll kan hålla. Budgeten har jag redan gjort och nu gäller det att skära ner på onödiga utgifter mm.

Det är så himla skönt när man tar tag i sådana där saker som hänger över en. För att få den rätta fredags feelingen brukar jag också städa lite extra under eftermiddagen.

Ikväll ska jag gå på ”Mamma Mia the Party” med kollegor från mitt gamla jobb. Det ska bli riktigt roligt att komma ut lite… känner att jag behöver det efter att ha suttit hemma och jobbat 3 veckor i sträck, börjar känna mig lite isolerad :-).

Ja, så ser min fredag ut! Ser fram emot den! Har du något särskilt för dig idag?