En viktig fråga – är ditt liv roligt?


Att ha roligt är en extremt viktig pusselbit i att leva sitt eget liv. Jag själv började ifrågasätta mitt liv när jag kände att mitt jobb bara blev tråkigare och tråkigare. Skulle det vara så här? Måste jag kämpa mig igenom allt? Var livet bara en enda lång lista med tråkiga måsten? Till slut kände jag mig helt energilös. Varför satt jag minst 8 timmar om dagen på ett jobb som gjorde mig helt energilös??
Jag började fundera på vad jag egentligen tyckte var roligt att göra. Träffa vänner, träna, utmana mig själv, lära mig nya saker, läsa intressanta böcker, skriva, ha långa djupa samtal med inspirerande människor, leka med mina barn. Jag insåg att det var min plikt att se till så att livet blev lite roligare. Mina barn är min absolut viktigaste prioritet i livet och min man brukar säga ”Ingen glad mamma, inga glada barn!” och det ligger verkligen något i det. Om jag går omkring hemma energilös, sur och bitter inte tusan är jag den mamma jag vill vara åt mina barn då!?
Så stanna upp ett tag och fundera på om ditt liv är tillräckligt roligt. Om inte, vad behöver du göra för att få in mer glädje i vardagen? Skriv gärna ner allt som du kan komma på att du tycker om att göra, som får dig att må bra och skratta. Planera in mer av detta i ditt liv! Och gör det nu!

Tänk långsiktigt med din träning – det finns inga quickfix!

Träning! Jag har turen att alltid ha älskat all typ av träning och aktivitet. Dock har jag inte alltid tränat och varit aktiv. Det är väl egentligen sedan 2009 som jag verkligen har tagit tag i min träning igen och med den även min hälsa, både den mentala och den fysiska.  Jag har tagit det väldigt långsamt, haft mycket tålamod och tänkt långsiktigt. Jag är inte ute efter några quick fix!

Sommaren 2009 fick jag min sista cellgiftsbehandling och strax därefter började jag träna. Min träning då bestod av 15 minuters promenad… sedan var jag helt slut! Det var så sorgligt, men det fick mig också att förstå att allt inte går eller för den delen ska skyndas på. När jag klarade att gå lite längre promenader köpte jag en motionscykel och började följa ett program för nybörjare, än en gång korta pass i lugnt tempo på 15 min. Så småningom var jag uppe i tuffa 1-timmars pass. Då bytte jag ut cykeln mot löpning och började om på samma sätt igen. 2014 sprang jag Lidingöloppet. Vilken känsla!

Jag älskar löpning, det gör jag, men jag saknade en viktigt bit när jag bara sprang… jag kände mig aldrig stark! Jag fick ont i ryggen, ont i knäna, ont i foten. Jag kände inte att min grundstyrka blev bättre av löpningen även om konditionen blev det. Jag började yoga i kombination med löpningen. Älskar yoga! Älskar att springa! Men jag ville också styrketräna. Här någonstans kände jag att jag måste prioritera bort något. Jag hann inte med allt. Jag la löpningen på hyllan.

Idag består min träning mestadels av tung styrketräning och yoga, och har så gjort de senaste 1 ½ åren. Äntligen känner jag mig grundstark! Jag kan lyfta och leka med mina barn obehindrat! Jag kan springa och jaga barnen på rasterna på jobbet (jobbar som fritidspedagog). Jag har inte ont i ryggen längre! Jag känner mig frisk och glad! Vilken lycka!

Jag har dock fortfarande en bit kvar. En big issue för mig är min rörlighet. Trots att jag yogar så är min rörlighet i framför allt axlar och rygg inte riktigt vad den borde vara. Det har jag 20 års stillasittande arbete på kontor att tacka för. Men allting har sin tid… det är snart dags att ta tag även i min rörlighet.

Jag lovar!… på måndag…nästa vecka… om ett år :-)… snart!

 

4 små förändringar i vardagen -stora resultat!

Önskar du också att du ibland var mer effektiv? Här kommer 4 tips på hur du kan maximera dina resultat.

  1. Gå och lägg dig i tid – under sömnen återhämtar sig dina celler, de fyller på och bygger upp, hela du återhämtar dig helt enkelt. När vi sover sjunker ämnesomsättningen i både hjärnan och kroppen, immunförsvaret förstärks, vi bearbetar dagens sinnesintryck, sorterar och lagrar minnen. Under djupsömnen minskar också våra stresshormoner och vår kropp får en välbehövlig vila. En längre tid med sömnbrist leder till hormonella obalanser och ett stort slitage på din kropp och ditt sinne. Tro mig… du kommer märka skillnad i din produktivitet om du ser till att få tillräckligt med sömn! 
  2. Lägg in pauser med rörelse när du arbetar – att göra två armhävningar, kasta sig upp i ett chinsräcke, hjula eller varför inte hoppa hopprep en stund är alla exempel på aktiviteter som sätter fart på kroppen som börjar producera hormoner som gör att du får nya krafter till att fortsätta arbeta. Det räcker med så lite som 5 minuters rörelse!
  3. Isvatten – kan låta banalt men ett stort glas med isvatten piggar upp och gör dig mer alert. Jag brukar ge mina barn det när de gör läxor och det gör underverk.

 

  1. Planera din dag kvällen innan – något av det mest effektiva jag kan göra är att snabbt skriva ner i min dagbok/anteckningsbok hur dagen har varit och vad jag har för plan för morgondagen. Det kan till exempel se ut på följande sätt:

”Dagen har varit toppenbra! Fick till ett riktigt bra träningspass. Härligt! Har även varit produktiv och fått en massa surdegar gjorda.

Hur ser morgondagens plan ut då? Jag behöver skriva minst 500 ord till bloggen. Jag måste rita bilder till blogginlägget om hur man sätter mål. Jag måste göra en plan för hur jag ska få till fotograferandet. Skulle vilja få till en prommis på morgonen också.

Morgondagens plan:

  1. Promenad
  2. Skriv minst 500 ord till bloggen
  3. Rita bilder till inlägget om hur man sätter mål
  4. Gör en fotograferingsplan

 

Pröva att under en veckas tid införa dessa små förändringar och du kommer garanterat märka skillnad i dina resultat! Lycka till!

Tankar om livet – Varför tappar vi bort oss själva?

Jag har funderat mycket på denna fråga. Rannsakat mig själv. När tappade jag bort min egen kärna, mig själv?? Utan att jag ens märkte det dessutom. Utan att jag ens förstod att jag slutade leva mitt eget liv.

Mitt eget uppvaknande kom när jag blev sjuk i cancer och insåg att mitt liv inte alls såg ut som jag ville att det skulle göra. I stort sett allt som jag tyckte var roligt att göra sköt jag upp och istället arbetade jag minst 8 timmar per dag på ett jobb som jag inte alls tyckte var särskilt spännande. När jag väl kom hem var jag helt slut och orkade inte umgås med mina barn eller min man. Jag orkade inte göra någonting annat än det absolut nödvändigaste. Depressionen kom som ett brev på posten.

När jag väl fick mitt cancerbesked, elakartad aggressiv cancer i livmodern, tog det 10 minuter att inse vad som var viktigast för mig, och det var inte mitt jobb och inte heller att renovera mitt hem! Min hälsa, min familj och mina vänner… det är det viktigaste jag har! Tätt följt av att faktiskt leva på mina egna villkor! Jag vill kunna gå ut och gå en promenad när JAG vill, inte när min chef säger till mig att jag får och solen redan har hunnit gå i moln. Jag vill jobba hårt för att JAG vill!

Jag började verkligen fundera på hur jag kunde ha hamnat så snett och i stort sett bara gjorde som jag blev tillsagd och inte ens funderade på vad JAG ville längre. När, var och hur blev jag så hjärntvättad att jag inte ens märkt att jag tappat bort mig själv på vägen??

När jag var liten var jag sprudlande glad, älskade att leka, älskade att springa, älskade att skriva och läsa. När började glädjen försvinna? När tog andras krav och förväntningar över så till den milda grad att jag slutade vara mig själv och slutade göra det jag blev glad av? Självklart har föräldrar och andra vuxna runt omkring en stor roll i detta men jag tror att det börjar på allvar i skolan…Sitta ner och vara tyst, göra som läraren säger och inget annat så premieras du, vara söt, snäll och duktig, prestera på andras villkor och efter andras förväntningar.

Sedan fortsätter det bara… vi matas ifrån media med hur vi ska se ut, vad vi ska göra för att vara framgångsrika, vilken bil vi ska ha, vilka kläder som gäller denna säsong, hur städat och fint vårt hem ska vara osv. Vi matas med information hela tiden och någonstans i allt detta brus så slutar vi lyssna på oss själva och vad vi egentligen vill.

När tappade vi bort det lilla barnet inom oss? Barnet som älskade att bara springa runt i trädgården och jaga såpbubblor. Ta dig en funderare… lever du verkligen ditt eget liv eller har andras krav och förväntningar tagit över?

Ett eget krypin…

              

Jag har förmånen att ha ett alldeles eget kontor hemma. Det är inte stort men jag försöker få plats med allt jag tycker att ett hemmakontor ska ha. Jag har absolut drömmar om ett större kontor i framtiden. Då skulle jag till exempel kunna få plats med en mysig läshörna, mer böcker (mycket, mycket, mycket mer böcker) och kanske även kunna låta yogamattan ligga framme.

Jag börjar dock bli på sugen på en makeover på mitt kontor. Det skulle vara kul att byta ut de rosa tonerna mot något annat. Hinner inte med det just nu dock utan sparar det projektet till en regnig sommardag… men man kan ju alltid drömma sig bort och inspireras av fina kontor undertiden!

Boktips – ”The Happiness Project”

Jag läser just nu en väldigt intressant bok. Den heter ”The Happiness Project” och är skriven av Gretchen Rubin. Det är en riktigt inspirerande bok som jag rekommenderar till alla som önskar att de hade lite mer glädje i livet.

I boken får man följa Gretchen Rubin och hennes Happiness project. Hon bestämde sig för att viga ett helt år åt att försöka öka sin glädje/lycka och boken är hennes sammanställning av detta projekt. Varje månad under ett års tid tog hon till sig ett nytt ”glädje-område” såsom energi, kärlek, karriär och vänner och prövade om hon medvetet skulle kunna öka glädjen inom detta område.

Boken är lätt att läsa och är väldigt underhållande. Jag själv hoppade lite mellan de olika kapitlen beroende på vad som intresserade mig just då. Det fungerade alldeles utmärkt att göra på det sättet. Jag valde att läsa den engelska versionen (osäker på om den finns utgiven på svenska).

Vetemjöls- och sockerfri månad

De senaste 3 åren har hela familjen i januari tagit en vetemjöls- och sockerfri månad här hemma. För de två äldsta barnen är det helt frivilligt och minstingen han hänger bara med på ett bananskal. Barnen har inga restriktioner på vad de får och inte får äta i skolan eller hemma hos sina kompisar utan de äter det som bjuds på. Det är alltså bara här hemma de äter mjöl- och sockerfritt. Vi vuxna går däremot all in.

Denna gång märktes det tydligt på oss allihop att vi började få in en rutin på att äta på detta sätt. Barnen frågade direkt efter jordnötssmör och kokosolja (smakfri då barnen inte gillar kokos) och det planerades grönsaksstavar och dip till fredagsmys.
Vad har jag då lärt mig denna gång av att exkludera vetemjöl och socker ur min kost?

1.Min mage mår så mycket bättre utan vetemjöl – jag har inte celiaki (glutenallergi), men det är uppenbart att mängden mjöl som jag vanligtvis utsätter min kropp för inte är bra för mig. Jag vill tillägga att jag inte är någon stor mjölätare till vardags, jag äter i stort sett inte bröd och de gånger när det serveras vetemjölsbaserad lunch på skolan där jag jobbar så får jag glutenfritt. Under denna månad helt utan vetemjöl har min mage dock varit mycket mindre uppblåst.

2.Det var inga problem att sluta äta socker – sockret är min last. Jag älskar kakor, efterrätter och lösgodis (därför har vi aldrig sådant hemma), men det var verkligen inga problem att sluta äta det. Jag hade inget som helst sötsug vilket faktiskt förvånade mig.

3.Jag mår väldigt bra av att äta mer protein – här har vi en av anledningarna till att jag inte kände något sötsug. Jag vet av tidigare erfarenhet att ett ökat proteinintag får mig att må väldigt bra. Dels så slipper jag sötsuget och dels så håller jag mig mättare längre.

4.Kärlekshandtagen runt midjan blir snabbt mindre utan vetemjöl och socker – det finns inget som är så effektivt för min form som att undvika vetemjöl och socker. Redan efter en vecka ser jag att överflödigt fett runt midjan minskar, en väldig trevlig bonus.

5.Min mage pallar inte för mycket nötter – det är inte bara proteinintaget som ökar när jag äter socker- och mjölfritt utan även nötintaget. Låt mig säga så här… det var ingen hit för min mage. Jag har tidigare misstänkt att just nötter har varit lite svårsmält för min arma mage, och nu fick jag det svart på vitt. Jag blev så uppblåst, hård och gasig i magen. Bestämde mig för att mer eller mindre utesluta nötterna som ett test och magen blev genast normal och platt igen.

Nu när januari månad är över är tanken att fortsätta hålla mig borta från vetemjöl och socker i veckorna, men tillåta mig lite lördagsgodis alternativt en efterrätt på helgen. Om jag aldrig tillåter mig något sött så kommer jag inte klara av att hålla mig borta från det i längden. Den erfarenheten har jag också med mig från tidigare.